Geoblog.pl    sheriff    Podróże    California 2010    Monument Valley - Utah - Rezerwat Indian Navajo

Monument Valley - Utah - Rezerwat Indian Navajo

Stany Zjednoczone
Stany Zjednoczone, Monument Valley

Trasa była prosta i z przyjemnymi widokami, dzięki czemu szybko nam mijał czas. Zaczęły się pokazywać rozsiane górskie kolosy. Rozmawiałem przez telefon z Ewą, gdy z lewej strony zobaczyłem pędzącego pickapa po torach. Czy to możliwe? No tak. Grzał po torach, tylko, że miał podłączoną dodatkowo, jakąś platformę z kołami na szyny. Zaciekawiło mnie to i poprosiłem Agatę, by szybko zrobiła zdjęcie.
Czuliśmy już, że zbliżamy się do naszego pierwszego, tego dnia, ale jak ważnego celu – Rezerwatu Indian Navajo i znajdującej tu się doliny monumentalnych skał – Monument Valley. To właśnie te skały tak często widzimy w westernach, albo reklamach z dzikiego zachodu. Jeszcze sporo przed wjazdem do doliny zatrzymaliśmy się przy małym kompleksie sklepików. Większość była zamknięta, ale w jednym z nich Indianka sprzedawała upominki. Zapytaliśmy o wjazd i o jedną specjalną atrakcję, która nas interesowała w dolinie. Indianka bardzo uprzejmie poinformowała nas o wszystkim, a „nasza atrakcja” mieściła się przy skale „Trzy siostry”.

Jadąc dalej napotkaliśmy na drodze budkę opłat. Teraz wszędzie tu już pracowali Indianie Navajo. Wjazd kosztował jak na razie najtaniej, bo 15$. Jeszcze kawałek przejechaliśmy się asfaltem, ale już później prowadziła tylko czerwona mocno kurząca się droga. Jadąc nie mogliśmy nacieszyć się robieniem zdjęć. Jednak to miejsce najbardziej nas oczarowało z dotychczas zwiedzonych. Pewnie było to spowodowane tym, że dzięki mediom, najbardziej symbolizowało dziki zachód i Indian. Jasne, ze to nie Ci sami Indianie, których znamy z filmów. Teraz Ci Indianie rozbijają się pickapami i nie żyją w wigwamach. W dolinie zamieszkuje kilkanaście rodzin Navajo, którzy żyją dzięki temu miejscu.

Turyści tu przybywający dają im zarobić w rozmaity sposób. Widzimy tu Indian pracujących w części biurowej, innych prowadzących wycieczki konne, odkrytym busikiem, czy jeepem. Poza tym co kawałek spotykamy stoisko z indiańską biżuterią, przy nim Jeep i Indianka z dzieckiem na ręku… Trasa wokół monumentalnych skał, to okrążająca je pustynna droga, około 30 km. Skały mają swoje nazwy. I tak znajdziemy tu Słonia, Wielbłąda, Trzy siostry itp. Wszystko zależy od tego z czym Indianom kiedyś skojarzyły się te skały. Objechaliśmy całą trasę, a nasze auto pokryło się czerwonym nalotem….